Openingsuren: donderdag & vrijdag van 14u tot 18u en zaterdag van 11u tot 17u en elke eerste zondag van de maand van 13.30u tot 17u
Adres: Liersesteenweg 58, 2520 Emblem (bij Lier) - België
E-mail: info@cartnscrapart.be - Tel: 03/480.31.69 (telefonisch enkel bereikbaar tijdens de openingsuren)


link naar onze webwinkel (klik op logo)

maandag 16 januari 2017

Wild at Heart




Hallo allemaal,

Vandaag toon ik jullie een mixed media kaart waarvoor ik gebruik gemaakt heb van de Mixed Media Essentials van Finnabair voor Prima, de Watercolor Wonder die set van Altenew en de heerlijke gilding was van Creative Expressions.



Eerst en vooral heb je een stukje aquarelpapier nodig, ter grootte van je kaart. Ik gebruik hier aquarelpapier dat aan mekaar vast gelijmd zit.  Het voordeel hiervan is dat het niet kan opkrullen door het vocht.  Wanneer je los aquarelpapier gebruikt, neem je het best iets te groot, zodat je het kan vastplakken met schilderstape aan een effen ondergrond zoals een snijmatje.

Kies papiertjes uit die de kleur bevatten van de wax die je nadien wil gebruiken.  Ik heb hier maar een gekleurd scrappapiertje gebruikt, de andere twee zijn zwart/wit. We gaan het papier in kleine stukjes scheuren.  Je hebt niet zo heel veel nodig, dus eens goed in je restjesbak kijken is een goed idee!





Maak gebruik van de soft gloss gel om een collage te maken.  Breng met een slecht penseel, best eentje met harde haren, stukje per stukje wat gel aan op het aquarelpapier en breng nadien een laagje over de stukjes aan.  Gloss gel droogt heel snel, dus het heeft geen zin om een volledig vel in te smeren alvorens je stukjes papier aanbrengt.

Wanneer heel je velletje vol plakt, laten we dit even drogen. Als het niet meer plakkerig aanvoelt is het droog genoeg om naar de volgende laag over te gaan.






We gaan over tot de witte gesso.  Gesso is een binding die vooral bestaat uit kalk.  Ze is in principe ontworpen als basislaag voor canvasdoeken, een primer zeg maar.  Ze creëert een barrière tussen jouw papier en alle nattigheid die nog moet komen. Je kan ook heel leuke resisttechnieken doen met gesso. In het pakket van Finnabair vind je twee soorten heavy gesso terecht.  De heavy slaat op de densiteit van de gesso, heavy is dikker dan gewone gesso.

We brengen een dun laagje witte gesso aan over de collage.  Dat kan je doen met een palletmes, een oude klantenkaart ect.  Wanneer het laagje droog is, zal je zien dat het licht doorschijnend is, maar tegelijk een verbindend effect heeft op je onderste laag.  Op die manier eist deze minder de aandacht op en kunnen we verder naar de volgende stap.




Nu hebben we al wat textuur, maar alles is nog heel plat.  Laten we wat dimensie aanbrengen op onze kaart.  Ik heb gebruik gemaakt van een stukje puchinella dat ik van iemand gekregen heb. Je kan hiervoor uiteraard ook stencils gebruiken.  Gebruik ook hier weer een palletmes of een oude klantenkaart.  Breng een klein beetje van de modeling paste aan. Modeling paste lijkt een beetje op gesso, maar is niet helemaal hetzelfde van samenstelling.  Je kan met modeling paste meer dimensioneel werken dan met gesso.  Het blijft zijn dikte behouden zeg maar.  Ook dit moeten we goed laten drogen.  Als het helemaal mat is, is het droog.  Probeer aan de verleiding te weerstaan om eraan te voelen ;-)  Ik kan het ook niet hoor, maar je krijgt dan vingerafdrukken in je werkje.








Haal je die cutting machine erbij.  Om embelishments te maken heb ik gebruik gemaakt van twee Tim Holtz Texture Plates en de dies van de Watercolor Wonders set van Altenew.  Ik heb gebruik gemaakt van zwart card stock, om een meer metaalachtig resultaat te behalen.  Met wit cardstock lukt het ook, maar zullen de kleuren van de wax er iets anders uitzien.   Wanneer je de was hebt aangebracht, laat je het best even drogen.  Nadien kan je met een schone droge doek de werkjes gaan opwrijven om de waslaag op te lossen en de glans tot z'n recht te laten komen.








De volgende stap doe je best voor je een pauze inlast in je knutselsessie: de texture paste!  Texture pastes zijn pasta's waarin een extra onderdeel zorgt voor voelbare textuur.  Dit kunnen bijvoorbeeld glaskralen of zandkorrels zijn.  In de Mixed Media Essentials zit White Sand texture paste: heerlijk!  Ik heb gebruik gemaakt van een Dina Wakley stencil set van Ranger.  Daarin zitten zowel de stencil, als de masks.  Maak gebruik van een figuur die je aanspreekt en breng de textuurpasta aan met een palletmes of kaart.  Leg het niet te dik, want het droogt echt heel traag.  Wanneer het droog is, krijgt de pasta eerder een gele dan een witte kleur (zie foto).





We gaan nu ons werkje wat meer kleur geven.  In deze instantie heb ik gebruik gemaakt van de gilding wax als kleurleverancier.  Ik heb gebruik gemaakt van de koelere tinten, omdat dat nu eenmaal mijn favorieten zijn ;-)  Ik heb ze aangebracht met mijn vingers op het hart, zodat ik ze goed tussen de korreltjes van het zand kon wrijven.  Daarnaast heb ik ook enkele kleuren aangebracht op de achtergrond (sky, patina, teal en lavender)  Om het hart wat meer diepte en contrast te geven, heb ik het masker op het hart gelegd en ben ik gaan stempelen met archival inkt.  Nadien heb ik met mijn pitt marker (Faber Castell) wat 'faux stitching' aangebracht.





We zijn er bijna!  Nu gaan we onze embelishments gaan toevoegen.  Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van de 3D gloss gel.  Dit is het gespierde broertje van de andere gel die we daarstraks voor de collage gebruikt hebben.  Deze lijm is onmisbaar als je bv. echte Finnabair mixed media werkjes wil maken.  Het LIJMT.ECHT.ALLES!  Ik heb de gel bij de bovenste onderdelen van de bloemen dikker aangebracht dan bij de onderste.  Op die manier creëer je ook weer dimensie in je werkstuk.  Als laaste stapjes heb ik woordjes toegevoegd en nog een faux stitching randje getekend met een fijne pitt pen.



Ik hoop dat jullie het eindresultaat mooi vinden!

Groetjes,
Krisje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten